sábado, 20 de mayo de 2017

Tema 5: El temps



El temps és un concepte molt abstracte i difícil d’explicar sobretot als més menuts, per això hem de fer-nos servir de les rutines de cada dia a l’escola i aprofitar-les per a explicar la consecució d’accions i la implicació d’aquestes en el pas del temps.


A més d’ensenyar el pas del temps com accions, també hem de fer-ho com a moments (dia/nit, estacions, any, mesos…), hem de començar per coses simples per a poder arribar a entendre nocions més complexes i globals com per exemple els diferents moments pels quals ha passat la Terra, o les diferents èpoques que han viscut els éssers vius com l’edat mitjana, les guerres, etc. Són moments difícils d’entendre perquè no els han viscut i sols poden conéixer-los per informació treta dels llibres o bé dels seus avis però mai va a ser viscuda per ells mateixos i per tant han de creure allò que li conten. 
Referit amb el temps, vam fer una eixida a l’arxiu històric d’Alacant on vam veure la història de la guerra civil més a prop gràcies a les informacions que es guarden així com dels objectes que reflectien la vida de l’època. Vam aprofitar el dia de la dona per a parlar també de les nostres àvies i de com vam viure elles mateixes eixa guerra. Parlant amb elles vam apropar-nos molt més a l’època i les seues experiències, algunes una mica traumàtiques però sempre superades. No hi ha millor manera de conéixer la història que apropar-se a ella a través de les experiències de persones que l’han viscuda de primera mà i que et fiquen més dintre si a més tens una implicació emocional amb eixa persona. 
Aquesta és una bona forma d’apropar-se un poc més a la família i compartir experiències, que després quan ho facen els xiquets puguen viure les coses sense haver-hi estat. Parlant dels xiquets, en aquesta eixida també vam veure com alguns xiquets reaccionaven amb la guerra a través de les seues expressions artístiques així com les seues emocions emeses a un vídeo que no va deixar indiferent a qualsevol. 
vídeo: llapis, paper i bombes



Amb això hem d’adonar-nos que tots els moments que passa un xiquet marquen la seua vida per a sempre i que com a adults hem d’anar amb cura perquè les seues visions són molt diferents i es veuen influïdes per la seua por.

Vull deixar aquest vídeo que es diu: "Ayer, hoy y mañana" en representació del pas del temps per adonar-nos també de què les coses que fem o que tenim ens acompanyen al llarg del temps i a més es pot veure una mica com la mort forma part d'aquest pas per la vida.

 

Com hem dit amb anterioritat no hem d'oblidar que en el temps s'ha d'aprendre d'una manera simple per a arribar a una més complexa. A banda de les rutines, allò que es comença a apropar als xiquets són les estacions, els canvis i el temps atmosfèric. I per a apropar aquests conceptes a l'aula, com a futures mestres hem fet una sortida al centre meteorològic de la UA on ens han ensenyat com treballen i les ferramentes i aparats que utilitzen. Coses que ens serviran per a apropar també als més menuts al seu entorn i les seues possibilitats d'aprenentatge com per exemple què podem fer amb l'aigua de la pluja o perquè fa tanta calor a l'estiu i més coses que motiven el seu aprenentatge.

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Reflexió

Per acomiadar-me m'agradaria fer una xicoteta reflexió sobre l'assignatura dient que m' ha parescut molt interessant tots els...